مقالات, آموزش

بررسی چکه کردن شیرآلات اهرمی + چگونگی رفع آن

چکه کردن شیرآلات اهرمی

چکه کردن شیرآلات اهرمی، مشکلی بزرگی است که در بیشتر خانه‌ها اتفاق می افتد. این مشکل نه تنها موجب هدر رفتن آب می‌شود، بلکه می‌تواند موجب به وجود آمدن لکه‌های آب و حتی آسیب به سطوح اطراف شود. در این مقاله از رفیع نوین، یکی از بهترین کارخانه شیرآلات تهران، قصد داریم علت اصلی چکه کردن شیرآلات اهرمی و راه‌کارهایی برای رفع آن را بررسی کنیم. پس تا پایان این مقاله ما را دنبال کنید.

دلایل چکه کردن شیرآلات اهرمی

چکه کردن شیرآلات اهرمی، مشکلی بزرگی است که بیشتر در خانه ها رخ می‌دهد. این مشکل علاوه بر هدر رفتن آب، می‌تواند موجب به وجود آمدن مزاحمت و آسیب به سطوح اطراف شود. دلایل متفاوتی برای چکه کردن شیرآلات اهرمی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • خرابی کارتریج: کارتریج قلب تپنده شیرآلات اهرمی است و وظیفه آن کنترل جریان آب است. خراب شدن، رسوب گرفتن یا آسیب دیدن کارتریج، یکی از مهم ترین دلایل چکه کردن شیر آلان اهرمی است.
  • خرابی واشرها و اورینگ‌ها: واشرها و اورینگ‌هایی که در کارتریج و دیگر قسمت‌های شیرآلات وجود دارد، وظیفه آب‌بندی را بر عهده دارند. در صورت خراب شدگی یا آسیب دیدن این قطعات، آب از نقاط متقاوت شیرآلات نشت می‌کند.
  • شل بودن اتصالات: شل بودن اتصالات بین قطعات متفاوت شیرآلات، می‌تواند موجب به وجود آمدن نشتی و چکه کردن شیر آلات اهرمی شود.
  • رسوب گرفتن شیرآلات: رسوب گرفتن شیرآلات طی مدت زمان، می‌تواند موجب اختلال در عملکرد کارتریج و دیگر قطعات شود و باعث چکه کردن شود.
  • کیفیت پایین شیرآلات: استفاده از شیرآلات بی‌کیفیت و نامناسب، می‌تواند موجب بروز مشکلات زودهنگام و چکه کردن شیرآلات اهرمی شود.
  • نصب اشتباه: نصب غلط شیرآلات نیز می‌تواند یکی از علت های چکه کردن باشد.

علت نشت و تعمیر چکه شیر آب اهرمی از زیر دسته

اگر چکه کردن شیر آلات اهرمی از زیر دسته شیر اهرمی اتفاق بیفتد، سفت بودن مهره کارتریج را چک کنید. چنانچه مهره کارتریج به میزان کافی سفت شده، اما نشتی آب از زیر دسته برطرف نشود، مشکل می تواند ناشی از کارتریج عیب دار یا ترک دار باشد که در این صورت با عوض کردن کارتریج شیر اهرمی می توانید چکه شیر آب را تعمیر کنید.

علت و تعمیر چکه شیر آب از سر آبریز و اطراف بوش پرلاتور

علت و تعمیر چکه شیر آب از سر آبریز و اطراف بوش پرلاتور

علت و تعمیر چکه شیر آب از سر آبریز و اطراف بوش پرلاتور

امکان دارد چکه کردن شیر آلات اهرمی دور سر آبریز دوش و یا دور سر آبریز علم شیر ظرفشویی و روشویی خود را مشخص کند. در این حال، اشکال از واشر علمک شیر ظرفشویی یا روشویی و یا آبریز حمام است. این مشکل با عوض کردن این واشر حل می شود. چکه کردن آب از شیر توالت امکان دارد در دور نقطه متصل بدنه به شلنگ خود را نشان دهد که ناشی از آب بند نبودن واشر شلنگ توالت است. دقت داشته باشید قبل از شروع به عوض کردن شیرآلات و یا شلنگ توالت، از آب بند بودن واشر شلنگ توالت (در نقطه متصل به بدنه شیر توالت) مطمئن شوید.

چکه کردن شیر آلات اهرمی حمام

امروزه در خیلی از حمام‌ها از شیر آلات اهرمی برای شیر حمام استفاده می‌شود. حمام فضایی است که مثل دیگر محیط ها، در صورت چکه کردن شیرالات اهرمی آن، آب زیادی هدر می رود. برای این امر، بهتر است نشتی آب در حمام را پیگیری کنیم که مربوط به زیر سوپاپ شیر یا دایورتور است. برای این عامل، اول نحوه صحیح بسته شدن دایورتور باید مورد پیگیری قرار گیرد. اگر دایورتور به درستی بسته شده باشد احتمالا اورینگ‌های دایورتور دچار اشکال هستند.

برای حل این مشکل، شما باید اول دایورتور را باز و دوباره متصل کنید. اگر مشکل چکه کردن آب شیرالات اهرمی حمام حل نشد، اورینگ‌ها را عوض کنید. بعد از انجام دادن همه این اقدامات همچنان مشکل چکه کردن شیرالات برقرار بود به احتمال زیاد دایورتور یا ماشین کاری شیر عیب پیدا کرده است که در این صورت، مشکل با عوض کردن کلی شیر آب، برطرف می شود.

راه‌های رفع چکه کردن شیرآلات اهرمی

راه‌های رفع چکه کردن شیرآلات اهرمی

راه‌های رفع چکه کردن شیرآلات اهرمی

چکه کردن شیرآلات اهرمی، مشکلی بزرگ است که بیشتر به علت خرابی کارتریج، واشرها یا اورینگ‌ها، شل بودن اتصالات، رسوب‌گرفتگی یا نصب غلط رخ می دهد. برای از بین بردن این مشکل، اول باید علت اصلی چکه کردن را مشخص کنید. در خیلی از موارد، عوض کردن کارتریج مشکل را برطرف می‌کند.

علاوه بر این، تمیز کردن یا عوض کردن واشرها و اورینگ‌ها، سفت کردن اتصالات و رسوب‌زدایی نیز می‌توانند تاثیر گذار باشند. اگر خودتان توانایی برطرف کردن این مشکل را ندارید، بهتر است از یک متخصص با تجربه کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که هرچه سریع تر به رفع مشکل چکه کردن شیرآلات اهرمی بپردازید، از هدر رفتن آب و آسیب به سطوح اطراف پیشگیری می شود.

نتیجه گیری

چکه کردن شیرآلات اهرمی نه تنها باعث هدر رفتن آب و افزایش هزینه‌های قبض آب می‌شود، بلکه می‌تواند به سطوح اطراف نیز آسیب برساند. با این حال، با شناخت دلایل چکه کردن و انجام اقدامات ساده‌ای که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، می‌توانید به راحتی این مشکل را برطرف کنید.

سوالات متداول درباره چکه کردن شیرآلات اهرمی

  1. چه زمانی باید کارتریج شیرآلات را تعویض کنیم؟
    اگر شیرآلات شما به طور مداوم چکه می‌کنند، دمای آب به طور ناگهانی تغییر می‌کند، اهرم شیر به سختی باز و بسته می‌شود یا آب از اطراف اهرم نشت می‌کند، احتمالاً زمان تعویض کارتریج فرا رسیده است.
  2. آیا می‌توانم خودم کارتریج شیرآلات را تعویض کنم؟
    بله، با کمی دقت و مطالعه راهنما، می‌توانید خودتان کارتریج شیرآلات را تعویض کنید. اما اگر در انجام این کار مهارت کافی ندارید، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.
  3. چه ابزارهایی برای تعمیر شیرآلات اهرمی نیاز است؟
    برای تعمیر شیرآلات اهرمی، به ابزارهایی مانند پیچ‌گوشتی، آچار آلن، آچار فرانسه، انبردست و در برخی موارد، آچار مخصوص کارتریج نیاز خواهید داشت.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 4 =